Svenska Bandyförbundet och Svensk Elitbandy tecknar nytt samarbetsavtal
9.6.2026 13:58:17 CEST | Svenska Bandyförbundet | Pressmeddelande
Svenska Bandyförbundet (SBF) och Föreningen Svensk Elitbandy (FSE) har tecknat ett nytt samarbetsavtal som reglerar hur organisationerna ska samarbeta i frågor som är viktiga för svensk bandys utveckling.

Avtalet gäller från och med säsongen 2026/2027 och ersätter tidigare överenskommelser mellan parterna. Samarbetet omfattar bland annat tävlingsfrågor, elitutveckling, utbildning, marknad, kommunikation, anläggningsfrågor, Svenska Cupen, Bandyfinalerna samt frågor kopplade till media och kommersiella rättigheter.
Genom avtalet skapas en gemensam struktur för samverkan inom områden där SBF och FSE har ett gemensamt ansvar och gemensamma intressen. Ambitionen är att använda svensk bandys resurser mer effektivt, skapa bättre förutsättningar för utveckling och bidra till en långsiktigt hållbar ekonomi. Avtalet ligger också väl i linje med de långsiktiga mål som svensk bandy arbetar mot inom ramen för Strategi 2035.
– Svensk bandy behöver starka samarbeten för att kunna utvecklas. Med det här avtalet får vi tydligare arbetsformer, bättre samordning och större möjligheter att fokusera våra resurser där de gör mest nytta. Det är viktigt både för verksamheten här och nu och för svensk bandys långsiktiga utveckling, säger Claes Thunblad, ordförande i Svenska Bandyförbundet.
Gemensamt ansvar för svensk bandys utveckling
Avtalet innebär också att SBF och FSE etablerar en tydlig struktur för dialog och samverkan på både styrelse- och tjänstemannanivå. Genom regelbunden samverkan skapas bättre förutsättningar att hantera gemensamma frågor och fortsätta utveckla svensk bandy.
– Elitföreningarna är en viktig del av svensk bandy och det är avgörande att vi arbetar mot samma mål. Det här avtalet ger oss bättre förutsättningar att driva frågor tillsammans, utveckla våra arrangemang och skapa värde för föreningar, spelare, ledare, partners och supportrar, säger Rogher Selmosson, ordförande i Föreningen Svensk Elitbandy.
Det nya avtalet träder i kraft inför säsongen 2026/2027 och gäller tills vidare.
Nyckelord
Kontakter
Claes ThunbladFörbundsordförandeSvenska Bandyförbundet
Tel:072-2061195claes.thunblad@svenskbandy.seRogher SelmossonOrdförandeFöreningen Svensk Elitbandy (FSE)
rogher.selmosson@elitbandy.seLänkar
Om Svensk bandy
Svenska Bandyförbundet är ett oberoende specialförbund inom Riksidrottsförbundet och har till uppgift att främja och administrera den organiserade bandyn i Sverige, och att företräda den internationellt. Svensk bandy har 53 000 medlemmar i 157 föreningar. Svensk bandy är förebilder på den internationella spelplanen - vi har sex landslag varav fem är regerande världsmästare. Nya stjärnor tänds varje dag, samtidigt som alla är välkomna inom svensk bandy.
Följ Svenska Bandyförbundet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska Bandyförbundet
Förlängt samarbete ska stärka svensk bandys kommersiella utveckling23.6.2026 16:13:15 CEST | Pressmeddelande
Svenska Bandyförbundet, Föreningen Svensk Elitbandy och SAMM har kommit överens om en tvåårig förlängning av det strategiska samarbetet kring svensk bandys kommersiella utveckling. Det nya avtalet gäller från och med maj 2026.
Förbundsstämman gav styrelsen fortsatt förtroende15.6.2026 16:26:29 CEST | Pressmeddelande
Hur svensk bandy kan bli fler, utveckla framtidens anläggningar och stärka sin synlighet stod i fokus när Svenska Bandyförbundet höll förbundsstämma i Västerås. Stämman gav samtidigt fortsatt förtroende till förbundsstyrelsen och valde styrelse för verksamhetsåret 2026/2027.
Spelschemat klart för Svenska Cupen 202612.6.2026 10:01:49 CEST | Pressmeddelande
Nu är spelprogrammet för Svenska Cupen 2026 fastställt. Under sensommaren och hösten väntar gruppspel för både dam- och herrlagen innan finalhelgen avgörs i Bollnäs den 3–4 oktober.
Svenska Bandyförbundet visar förlust – vidtar åtgärder för bättre ekonomi31.5.2026 10:01:44 CEST | Pressmeddelande
Svenska Bandyförbundet redovisar ett negativt ekonomiskt resultat för verksamhetsåret 2025/2026. Resultatet påverkas av minskat verksamhetsstöd från Riksidrottsförbundet, kostnader kopplade till tidigare verksamhetsår samt att sponsor- och marknadsintäkterna utvecklats betydligt svagare än budgeterat.
FIB pausar senior-VM säsongen 2026/2027 efter nordiskt initiativ21.5.2026 17:02:44 CEST | Pressmeddelande
Det internationella bandyförbundet, FIB, har nu fastställt de internationella turneringarna för säsongen 2026/2027. Samtidigt står det klart att senior-VM för damer och herrar pausas kommande säsong, efter ett gemensamt nordiskt initiativ om att spela mästerskapet vartannat år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum