Klart med ny kulturchef inom Region Norrbotten
16.6.2026 10:13:02 CEST | Region Norrbotten | Pressmeddelande
Region Norrbottens nya kulturchef heter Fabian Arnheim. Han arbetar idag som museichef för Armémuseum i Stockholm.

Fabian Arnheim är i grunden konstvetare och har lång erfarenhet som chef inom kultursektorn. Innan han blev chef för statliga Armémuseum arbetade han fem år som museichef/VD för Skellefteå museum.
– Jag ser oerhört mycket fram emot min nya roll och inte minst att få återvända norrut och arbeta brett med kulturfrågor som ligger mig varmt om hjärtat. Norrbotten är en känd kulturregion och om det inte redan är det så kommer regionen att bli världskänd med kulturhuvudstadsåret. Det händer mycket spännande just nu i många delar av Norrbotten, säger Fabian Arnheim.
Under sitt yrkesliv har Arnheim arbetat strategiskt i stat, region och kommun, med ansvar för utveckling, styrning och förändringsarbete. Dessutom har han värdefull erfarenhet som ordförande för Kulturrådets referensgrupp för nationella minoriteter.
– Jag välkomnar Fabian Arnheim till Norrbotten och ser fram emot att samarbeta med honom för att ta nästa steg i att bygga ett attraktivt och spännande Norrbotten. Hans erfarenhet gör honom väl rustad för uppdraget som kulturchef, säger Johannes Sundelin (S), ordförande för regionala utvecklingsnämnden i Region Norrbotten.
Arnheim tillträder som kulturchef i oktober och ska då leda Region Norrbottens olika kulturverksamheter.
– Fabian upplevs som en trygg ledare med fokus på såväl uppdraget som människan, och med förmåga att på ett strukturerat sätt säkerställa att medarbeta och chefer jobbar i rätt riktning, säger Janus Brandin, regional utvecklingsdirektör i Region Norrbotten.
Kontakter
Janus BrandinRegional utvecklingsdirektör
Region Norrbotten leder och samordnar utvecklingsinsatser inom kultur, näringsliv och samhällsplanering.
Bilder


Om Region Norrbotten
Region Norrbotten arbetar för dem som bor och verkar i Norrbottens län. Vi styrs av invånarna genom allmänna politiska val. Region Norrbotten är länets näst största arbetsgivare. Vi har cirka 7 400 anställda, varav de flesta arbetar inom hälso- och sjukvården.
Region Norrbotten bedriver hälso- och sjukvård och tandvård. Vi jobbar med näringslivsfrågor, samhällsplanering och kultur. På så sätt skapar vi förutsättningar för en god livsmiljö här i Norrbotten.
Följ Region Norrbotten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Region Norrbotten
Region Norrbotten tar initiativ för att skydda välfärden mot brott, oseriösa aktörer och våld22.6.2026 07:14:08 CEST | Pressmeddelande
Regionstyrelsen har beslutat att ge regiondirektören i uppdrag att ta fram en regional handlingsplan för att skydda välfärdssystemet mot brottslighet, oseriösa aktörer samt hot och våld mot medarbetare.
Åtgärder säkrar förlossningsvården i sommar19.6.2026 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Region Norrbotten vidtar flera åtgärder för att säkerställa en trygg och patientsäker förlossningsvård under sommaren 2026. Trots ett fortsatt underskott på barnmorskor bedömer verksamheten att de prioriterade vårdinsatserna kan upprätthållas.
Region Norrbotten och LTU utvecklar nya vägar in i vården19.6.2026 08:37:53 CEST | Pressmeddelande
Allt fler norrbottningar lever längre och vårdbehoven ökar. Samtidigt väntas behovet av arbetskraft under de kommande åren bli betydligt större än tillgången på arbetsföra invånare. För att möta framtidens kompetensbehov ska Region Norrbotten och Luleå tekniska universitet utveckla nya utbildningsvägar som kan locka fler människor till vården och stärka kompetensförsörjningen på lång sikt.
Efter fyra år: Nära vårdteam avslutas som projekt och ger vägledning för framtiden12.6.2026 12:06:23 CEST | Pressmeddelande
Efter flera års utvecklingsarbete går projektet Nära vårdteam i Östra Norrbotten in i sin sista fas. När modellområdet avslutas vid årsskiftet 2026 tar Region Norrbotten och samarbetskommunerna med sig erfarenheter, arbetssätt och kunskap från projektet in i det fortsatta arbetet med nära vård och sammanhållna vårdkedjor.
Ansträngt läge vid Sunderby sjukhus11.6.2026 11:55:04 CEST | Pressmeddelande
Vårdavdelningarna och akutmottagningen på Sunderby sjukhus har just nu ett mer ansträngt läge än vanligt. Det beror på en kombination av sommarbemanning på sjukhuset och ett ökat inflöde av patienter som söker akutsjukvård just nu.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum