Mag- och tarmförbundet

Mag- och tarmförbundet i Aftonbladet: Staten är hårdare mot patienterna än mot läkemedelsbolagen

25.6.2026 06:30:00 CEST | Mag- och tarmförbundet | Pressmeddelande

Dela

I dag möts socialminister Jakob Forssmed (KD) och läkemedelsjättarnas branschorganisation Lif i Almedalen för att diskutera läkemedelspolitik. Men medan patienterna har fått höjda avgifter för läkemedel har staten mjuknat och backat från kraven på systematisk prispress mot läkemedelsbolagen.

Deltagare vid en demonstration på Mynttorget i Stockholm håller upp skyltar mot höjda medicinkostnader.
Medicinmarschen vid Mynttorget i Stockholm i protest mot höjda medicinkostnader. Stockholm, 2025-05-20. Foto: Evelina Carborn

Den 1 juli 2025 höjde regeringen med stödpartier högkostnadsskyddet för läkemedel med drygt 30 procent. En varaktig kostnadsökning för patienter med kroniska sjukdomar som Crohns och ulcerös kolit. Motiveringen var att patienterna måste 'bidra mer' för en hållbar finansiering.

När samma princip om hållbar finansiering skulle användas på läkemedelsbolagen blev utfallet ett helt annat. Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV) föreslog i december en modell för en systematisk omprövning av priserna på storsäljande läkemedel. Men efter hård kritik från bland annat läkemedelsindustrins branschorganisation Lif, backade TLV helt och strök förslaget i sina nya riktlinjer som klubbades den 11 juni.

  • "När sjuka och ekonomiskt utsatta patienter får stå ut med en drygt 30-procentig höjning för sina läkemedel, måste man kunna ställa minst lika tuffa krav på läkemedelsbolagen. Så fungerar det inte i dag", säger Peter Eneroth, generalsekreterare på Mag- och tarmförbundet.

Mag- och tarmförbundet kräver att regeringen återställer egenavgiften till nivåerna före den 1 juli 2025, samt ger TLV i uppdrag att ompröva införandet av en modell för systematisk prispress på storsäljande läkemedel.

  • "Höjningen av högkostnadsskyddet drabbade enbart sjuka personer med lite pengar. Det kanske inte var avsikten, men det blev konsekvensen. Det måste man fixa nu. Annars går det inte att säga annat än att Forssmeds regering gärna pressar patienterna, men företräder ett system som inte ställer rimliga krav på dem som säljer läkemedel", säger Peter Eneroth. 

Mag- och tarmförbundet menar att det i grunden är en fråga om rättvisa. Ett hållbart läkemedelssystem måste också upplevas som rättvist för att vara hållbart. Med debattartikeln vill de belysa skevheten i systemet.

  • "Patienter med kroniska sjukdomar och funktionsnedsättningar var en politiskt bekväm grupp att ta av. Vår röst var inte tillräckligt stark trots att vi slöt oss samman och protesterade vid medicinmarschen i maj 2025. I Almedalen däremot behövs inga rop för att få gehör hos politikerna. Här diskuteras läkemedelssystemet i samtalston. Det ger en antydan om vem och vilka som systemet lyssnar till", säger Eneroth.

Länk till Mag- och tarmförbundets debattartikel i Aftonbladet nedan. 

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Mag- och tarmförbundet är en partipolitiskt obunden organisation som arbetar för att de 1,5 miljoner svenskar som lever med mag- och tarmproblem ska kunna leva ett liv med god livskvalitet.

Vi driver opinion för att säkra våra medlemmars rätt till en jämlik vård, anpassad skolgång, fungerande arbetsliv och ett tillgängligt samhälle.Vi sprider kunskap för att bryta tabun om mag- och tarmproblem.

Följ Mag- och tarmförbundet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Mag- och tarmförbundet

NU STARTAR TOALETTREVOLUTIONEN📣4.5.2026 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Unga Magars arvsfondsprojekt som jobbar för en magvänligare skola startar nu kampanjen Toalettrevolutionen! Nu kan du bidra med foto eller filmklipp från din eller ditt barns skoltoalett och bidra till förändring! I Sverige undviker många elever skoltoaletter som är ofräscha eller otrygga. Många barn och ungdomar lever med mag- och tarmsjukdomar. För dessa elever är tillgången till fungerande, trygga och tillgängliga toaletter inte en bekvämlighetsfråga utan en förutsättning för att kunna delta i skolan på lika villkor. Trots det ser verkligheten ofta annorlunda ut. Kunskapen om mag- och tarmsjukdomar behöver öka i skolmiljön. Elever nekas ibland att gå på toaletten när de behöver på grund av skolans regler. Många skoltoaletter håller dessutom en standard som gör att elever undviker dem helt, oavsett om man har magbesvär eller ej. Konsekvenserna kan bli oro, sämre koncentration och förvärrade magbesvär. Det här är inte värdigt en skola som ska vara till för alla. Varför fokus på skolto

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye